Kaepernick

Nike verkoopt meer dankzij of ondanks omstreden campagne

Vorige week haalde Nike alle voorpagina’s vanwege de nieuwe Just Do It-campagne met Colin Kaepernick. Deze omstreden American Football-ster zorgde voor veel controversie online. Veel analisten waren bang voor een negatief effect op de verkoop-resultaten en de aandelen van Nike gingen omlaag.

Verkoop omhoog

Na een week blijkt dat de strategie van Nike toch de juiste is. Hoewel het merk achter zijn boodschap staat moet het toch wel een bepaalde verwachting gehad hebben van het merk. Een rapport laat zien dat de online verkopen van het merk met meer dan 30% zijn toegenomen. Voor zover we kunnen zien gaat het alleen om de cijfers betreffende de Verenigde Staten.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=Fq2CvmgoO7I

Her zou interessant zijn om te meten of de toename is toe te schrijven aan de keuze voor Kaeparnick of juist door de enorme hoeveelheid gratis publiciteit die Nike door het voorval heeft gekregen. Het laat in ieder geval zien dat je als bedrijf niet bang moet zijn om stelling te nemen in dit soort belangrijke kwesties. Een bedrijf als Nike is een afspiegeling van de maatschappij, de klanten van dit en andere merken gebruiken de producten om zich te onderscheiden van anderen en te zijn wie ze zijn. Juist dan is het belangrijk dat men zich tegen dit soort praktijken keert. Simpel gezegd je kunt nooit ieders vriend worden, kies dan maar een kamp.

colin-kaepernick
Colin Kaepernick

De ‘rel’ kwam voort uit het feit dat de gekozen sport-ster weigerde te staan voor de Amerikaanse vlag en het volkslied. Uit protest tegen het politiegeweld en discriminatie knielde Kaepernick aan het begin van de wedstrijd. Velen namen hier aanstoot aan omdat ze dit zagen als landverraad aan de VS en vooral aan de vele mensen die grote offers hebben gebracht voor het land. Als protest staken mensen hun Nike kleding en schoenen in brand en plaatsten daarvan video’s op Social Media.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.