grote verschuivingen in de smartphonewereld

Bedrijven als Canalys analyseren als een dolle, en vaak komen ze dan op opvallende lijstjes. Het lijstje dat nu een beetje stof doet opwaaien is die van de Europese markt van smartphones.

‘Nieuwe’ merken in de top

Al jaren wordt de smartphonemarkt gedomineerd door twee merken. Apple en Samsung staan altijd bovenaan de lijst.

Eerder kwam al naar buiten dat wereldwijd Apple de eerste plek van Samsung had overgenomen. Bovenstaande tabel van Canalys laat zien dat dit ook het geval is in Europa. Dat nieuws vind ik minder opzienbarend dan de verschuivingen daaronder.

Xiaomi staat nog steeds stationair op plek drie maar heeft 10% aan aandeel verloren. Daaronder wordt het interessant want plek vier is ingenomen door motorola dat nu op een marktaandeel van 5% staat, een groei van 73%. Het meest opzienbarende is wel HONOR, die de top 5 afmaken met 3% marktaandeel en een groei van 116%.

Dat laatste is bijzonder, en niet vanzelfsprekend. HONOR was onderdeel van Huawei tot het daarvan losgeweekt werd om het merk te redden van de Amerikaanse sancties. HONOR had al de wind mee in Azië maar maakt nu ook grote stappen in Europa. Niet dankzij Nederland want daar is het bedrijf niet officieel vertegenwoordigd.

Bovenstaande grafiek laat zien dat Apple en Samsung stuivertje wisselen en vooral marktaandeel van elkaar afsnoepen.

Voor motorola lijkt het er op dat de strategie om het premiumsegment weer op te zoeken te werken. De Edge-serie verbetert zich elk jaar significant en ook krijgt moto met de foldables de handen op elkaar.

Verliezers?

Laten we het geen verliezers noemen, maar merken die het even wat minder doen. OPPO (en Vivo en Realme) hadden het aan de stok met Nokia vanwege een patent. Onder andere OPPO moest in een aantal grote markten zijn toestellen uit de winkels halen. Het merk heeft 45% moeten inleveren en bij deze cijfers zijn ook de cijfers van OnePlus opgeteld.

HMD, het bedrijf dat onder de Nokia naam toestellen uitbrengt, heeft na zijn bestorming van de markt zich ook weer in de luwte genesteld. HMD Global heeft aangekondigd dat het met een eigen merk komt. Hoe dat er uit zal gaan zien, dat weten we nog niet.

Het rapport van Canalys zegt dat de concurrentie alleen maar zal toenemen. Het volume van de markt loopt al een tijdje terug. Wel voorspelt men dat er een eerste ‘vernieuwingscycle’ gaat komen na de aankoopgolf tijdens de corona epidemie.

Bron
Photo by Creative Christians on Unsplash

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.