Google doet mee met C2PA initiatief om AI gegenereerde content te labellen

De ontwikkelingen rond AI gaan hard, heel hard. Bijna niet al te lange tijd zal een flink deel van het internet bestaan uit door AI gegenereerde content. Hoe gaan we het onderscheid maken?

Wat is de C2PA

Google heeft besloten ook deel te nemen aan Coalition for Content Provenance and Authenticity afgekort de C2PA. Dit is een organisatie die als doel heeft dat alle content een label krijgt om zijn herkomst te kunnen vaststellen. Met andere woorden, de C2PA wil het straks mogelijk is om direct vast te stellen of een afbeelding gemaakt is door AI of mens. Hiermee moet het mogelijk zijn om sneller misinformatie te tackelen.

Deze ‘vereniging’ komt voort uit een initiatief van Adobe. Er hebben zich al enkele grote spelers aangesloten zoals de BBC, Adobe, Intel, Sony en Microsoft.

Metadata

De organisatie wil dat er vanaf het moment van het creëren een label aan de afbeelding zal worden gehangen waarin staat wat de herkomst is.

Zo zal Leica dit in zijn hardware (camera’s) gaan bouwen en heeft Meta aangekondigd een tool te gaan bouwen die deze labels kan herkennen. Een van de grootste makers van AI content, Open AI, gaat zelfs meewerken. Alle afbeeldingen die via Dall-e worden gemaakt of via de API van DAll-e krijgen de C2PA informatie mee.

Hoe Google precies gaat werken met C2PA en hoe is nog niet duidelijk. Het is een belangrijke stap voor de organisatie en de regulering van AI op het internet.

Bron
Photo by Teslariu Mihai on Unsplash

Whatsapp volgen

Volg Nozie op WhatsApp

Ontvang een aantal keer per week de meest gelezen artikelen van Nozie.nl in je Whatsapp. Klik op de link om deze posts te ontvangen

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.